Fullt tryck i seglet, på gränsen till överriggad, fartkänslan är hisnande, ett litet chop och plötsligt ligger brädan ungefär 45 grader mot vinden och det känns som fenan har gått av.
Spin-out’en är ett faktum!
Ett enkelt sätt att undvika onödiga spin-out’er är att inte ha några repor och jack i fenan. En fin och slät yta minskar onödig turbulens som annars skapas kring fenan. Det är även viktigt att minimera övergången mellan bräda och fena.
Spin-out inträffar ofta om man har en för liten fena som inte kan ta upp det tryck som seglet genererar men kan även orsakas av att man har en för stor fena som leder till för mycket lyft som ej kan kontrolleras.
Så fort spin-out’en inträffar skall man försöka ta bort all vikt från bakre foten. Ofta har spin-out’en orsakats av för mycket tryck på bakre foten så när man minskar detta kan det räcka för att brädan själv skall korrigera spin-out’en. Efter en tags segling och ett antal spin-out’er lär man sig snabbt att känna igen känslan precis innan fenan tappar greppet i vattnet. Genom att då vara på sin vakt och snabbt flytta vikten från fenan kan man på detta sätt undvika spin-out’en innan den hunnit inträffa.
Har spin-out’en inträffat kan man, genom att rycka åt sig bakre foten, tvinga fenan tillbaka i färdriktningen och på det viset ersätta luftturbulensen kring fenan men ett rent vattenflöde.